Beter betaalbaar

Veel patiënten zullen niet hebben ervaren dat de tandartsbehandeling ‘steeds goedkoper is geworden’. Jij zelf waarschijnlijk ook niet. De betaalbaarheid van de tandarts is voor de gemiddelde Nederlander met ruim 17 procent verbeterd, blijkt uit onderzoek in opdracht van de ANT. De tandartstarieven zijn het afgelopen decennium veel minder gestegen dan de inflatie, en de gemiddelde koopkracht is toegenomen. In het onderzoek is door ZorgmarktAdvies gekeken naar de ontwikkeling van de betaalbaarheid van de tandartszorg sinds 2006. De totale stijging is daardoor slechts 9 procent, veel lager dan de inflatie die in dezelfde periode circa 17 procent bedraagt.

ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes vindt het belangrijk dat patiënten hiervan op de hoogte zijn. “We zien nog steeds dat vrijwel alle zorgverzekeraars de premie van mondzorgverzekeringen jaarlijks met gemiddeld meer dan 6 procent verhogen. Hoewel de mondzorg dus in zijn geheel veel betaalbaarder is geworden, zorgt de tandartsverzekering ervoor dat goede mondzorg voor consumenten nog steeds duur is. Dat kan niet de bedoeling zijn.” Ook hekelt Vaartjes de beperkte keuzevrijheid voor consumenten. “Het huidige tariefstelsel biedt geen mogelijkheid om hoogwaardige, innovatieve behandelingen of zorg op maat te leveren. Consumenten mogen bijvoorbeeld niet bijbetalen voor een duurdere vulling, wat in het buitenland wel kan.” (bron ANT)

Er is voor de prothese-dragende patiënt, met name op implantaten gedragen, het een en ander veranderd. Je kunt er een rekenprogramma op loslaten om de hoogte van de declaratie en de eigen bijdrage te kunnen vaststellen. Verder is er een verplichte eigen bijdrage van 10 procent voor reparatie en rebasen van een gebitsprothese. Ook is er een positieve ontwikkeling, de leeftijd voor een te vervangen frontelement op een implantaat is omhoog gegaan. Het wordt nu vergoed tot 23 jaar (was tot 18 jaar). Al met al is de tandheelkundige administratie er niet eenvoudiger op geworden in 2017. (Standby 01-2017)

Tarieven 2017

 

Op de rekening vind je alle verrichtingen van de behandeling terug aan de hand van codes. Als er materiaal- en techniekkosten zijn berekend, staan deze apart vermeld. Behandelcodes waar de materiaal- en techniekkosten afzonderlijk berekend worden herken je aan het * achter de code. Materiaal- en/of techniekkosten worden 1 op 1 doorberekend. Je hebt op aanvraag het recht de inkoopfactuur van de gemaakte kosten in te zien.

De tandarts bepaalt in overleg met jou welke behandeling en welke daarbij behorende verrichtingen hij uitvoert. Verwacht de tandarts dat de behandeling meer gaat kosten dan 250 euro dan is hij verplicht om voor de behandeling een kostenbegroting te geven.

Voorkomen is beter dan repareren

en moet je dan toch repareren, beter na een controle, bij voorkeur 1 maal per jaar, dan is het risico kleiner op grotere gaten= cariës dan wanneer je wacht totdat er kiespijn ontstaat. Dan is het te laat voor een reparatie van beperkte omvang. Het zou kunnen dat er dan een wortelkanaal behandeling gedaan moet worden, alleen al om de tand of kies te behouden.

Uw mondzorgrekening

Uw mondzorgrekening

 

Samenwerking met Infomedics

In onze praktijk geven wij u graag alle aandacht en goede zorg. Daarom hebben wij het versturen en innen van onze rekeningen uitbesteed aan Infomedics. Infomedics is een professioneel en betrouwbaar bedrijf dat hierin is gespecialiseerd.

Uw gegevens zijn veilig

Infomedics hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacygevoelige gegevens. Het bedrijf is daarom ISO27001 gecertificeerd, net als alle dienstverleners die Infomedics inschakelt om uw rekening te kunnen maken en versturen. Deze certificering wordt elk jaar opnieuw beoordeeld en vernieuwd. Meer over privacybescherming leest u op www.infomedics.nl/privacy.

Wat staat er op uw zorgrekening?

Uw rekening is opgebouwd uit de verrichtingen die wij tijdens de behandeling hebben uitgevoerd. Bij elke verrichting hoort een vast tarief dat door de Nederlandse Zorgautoriteit is vastgesteld.

Wilt u weten welke tarieven voor tandheelkunde er zijn? Kijk dan eens op www.allesoverhetgebit.nl.

Uw rekening op papier of online?

Als u uw rekening online wilt afhandelen heeft onze praktijk uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer nodig. Deze gegevens worden door Infomedics gebruikt om u veilig toegang te verlenen tot het online portaal waar uw rekening klaarstaat. Als u inlogt op uw Infomedics portaal, vult u de SMS-code in die u van Infomedics ontvangt. Wilt u uw rekening liever op papier ontvangen, dan kunt u dat op uw portaal zo instellen. Meer informatie vindt u op www.infomedics.nl.

Betalingsregeling

Infomedics hanteert een betalingstermijn van 30 dagen. Lukt het niet om op tijd te betalen, neem dan zo snel mogelijk contact op met de Servicedesk van Infomedics op 0900 - 404 94 04 (€ 0,35 per gesprek). Zij kunnen u helpen met een betalingsregeling.

 

 

Met ingang van 7 februari 2017 verandert uwnota.nl zijn naam in Infomedics

Geachte patiënt,

In onze praktijk geven wij u graag alle aandacht en goede zorg. Daarom hebben wij het versturen en innen van onze rekeningen uitbesteed aan uwnota.nl.

Met ingang van 7 februari 2017 verandert uwnota.nl zijn naam in Infomedics. Dat is ook nu al de naam van het bedrijf achter uwnota.nl. Eén bedrijf, één naam. Dat is voor iedereen duidelijker.

Wat verandert er?

U ontvangt vanaf februari 2017 rekeningen met daarop de naam en het logo van Infomedics. Als u meer informatie wilt over uw rekening kunt u daarvoor straks terecht op www.infomedics.nl. Het IBAN (het bankrekeningnummer) blijft hetzelfde, maar de tenaamstelling bij internetbankieren verandert vanaf februari 2017 in Infomedics. Als u van uwnota.nl digitale rekeningen krijgt, ontvangt u die straks van Infomedics.

Wat blijft hetzelfde?

Alle betalingsafspraken en –voorwaarden blijven hetzelfde. U kunt Infomedics op hetzelfde telefoonnummer bereiken dat u gewend bent te bellen. En u krijgt dezelfde mensen aan de telefoon als nu.

Hebt u vragen?

Kijk dan eerst bij de veel gestelde vragen op www.uwnota.nl. Komt u er niet uit, bel dan gerust met de Servicedesk op 0900 - 404 94 04 (€ 0,35 per gesprek).

Met vriendelijke groet,

Veranderingen 2017

Wat verandert er in 2017 voor tandartsbehandelingen in de basisverzekering?
Wij zetten het hieronder voor je op een rijtje:

 Zie ook: https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-kosten-en-vergoedingen/vergoedingen-mondzorg/veranderingen-2017/

·         De leeftijd voor fronttandvervanging op een implantaat gaat omhoog.
Jongeren die blijvende snij- en hoektanden missen kunnen tot hun 23e (dat was tot hun 18e) een implantaat krijgen.  Als voorwaarde geldt dat de tanden door een afwijking ontbreken of door een ongeval verloren zijn gegaan en dat dit gebeurd is voor je 18e jaar.

·         De eigen bijdrage voor een klikgebit verandert.
Voor een klikgebit in de onderkaak is de eigen bijdrage 10% (was € 125,-) voor de mesostructuur (steg, drukknoppen of magneten) en het klikgebit.
Voor een klikgebit in de bovenkaak is de eigen bijdrage 8% (was € 125,-) voor de mesostructuur (steg, drukknoppen of magneten) en het klikgebit.

·         Verplicht eigen bijdrage voor reparaties en opvullen (rebasen) gebitsprothese.
Voor reparaties en het opvullen van een kunstgebit geldt een verplichte eigen bijdrage van 10% met een maximum van € 45,-.

·         Sommige verzekeraars vergoeden niet de volledige kosten voor een klikgebit.
Als je een natura- (of budget)polis hebt en je zorgverzekeraar heeft geen contract met jouw tandarts(-implantoloog) dan kan het zijn dat je maar 75% of 80% vergoed krijgt van je kunstgebit, de mesostructuur en het klikgebit. Dus minder vergoeding naast de kosten van je eigen bijdrage en eigen risico!

 

Wanneer eigen risico bij de tandarts?

Voor patiënten onder de 18 jaar is de mondzorg onderdeel van de basisverzekering. Deze wordt honderd procent vergoed; het eigen risico is niet van toepassing.

Voor patiënten vanaf 18 jaar zit de meeste mondzorg niet in de basisverzekering. Dat betekent dat de rekening van de tandarts niet onder het eigen risico uit de basisverzekering valt.

Bent u 18 jaar of ouder en maakt u echter kosten voor die mondzorg die wél in de basisverzekering zit, dan valt dit wel onder het eigen risico. 

Diabetes en de mond

 

Mensen met diabetes hebben vaker problemen met hun tanden en tandvlees. Hier leest u wat diabetes met uw mond en tanden doet en wat u zelf kunt doen om problemen te voorkomen.

Wat is diabetes?

Diabetes (suikerziekte) is een stofwisselingsziekte waarbij de bloedsuikerspiegel niet op peil blijft. Te veel bloedsuiker is ongezond en beschadigt op termijn onder andere de ogen, nieren, bloedvaten en ook de mond. Mensen met diabetes zijn gevoeliger voor ontstekingen in de mond. De genezing van ontstoken tandvlees verloopt bij hen vaak minder goed. Ook kunnen ontstekingen in de mond leiden tot complicaties in de algehele gezondheid.

Hebt u diabetes?

Bezoek dan regelmatig de tandarts of mondhygiënist. Ook als u geen klachten hebt. Of als u een kunstgebit draagt. Want diabetespatiënten merken vaak niet, of heel laat, dat zij tandvleesproblemen hebben.

Diabetes? Verzorg uw gebit dan extra goed!